3.26.2017

BURLESKNA FEMINISTIČKA PRIČA

Film: Ljubavna veštica (The Love Witch)
Režija: Ana Biler
Scenario: Ana Biler
Uloge: Samanta Robinson, Džefri Vinsent Pariz, Lora Vedel
Trajanje: 120 min
Proizvodnja: SAD, 2016.

Iako je etiketiran kao horor-komedija ovaj film pre treba svrstati u autorski film zbog njegovog autentičnog izraza i jedinstvenog način na koji plasira svoje ideje. Iako je ovo prvi film Ane Biler koji sam gledao, ova autorka je u svetu filma još od sredine devedesetih godina prošlog veka. Njen stilski izraz inspirisan klasičnom holivudskom kinematografijom šesdesetih i sedamdesetih godina vidi se u vizuelnom stilu koji pozajmljuje koloristička i dizajnerska rešenja iz ovog perioda, ali i tematski dok reaktualizuje ideje i probleme kroz prizmu satire.


Iako ovaj film na prvi pogled deluje kao šarena retro-komedija, on se bavi veoma ozbiljnim društvenim temama, zbog kojih Bilerovu u svoje redove žele da svrstaju radikalne feministkinje sa jedne strane, ali i pripadnici seks industrije sa druge, ali ona poriče vezu i sa jednima i drugima. Dok koristi estetiku perioda seksualne revolucije ona pripoveda arhetipsku priču o odnosu muškarca i žene, o vezi, seksualnosti i ljubavi, stavljajući ovu tematiku pod kritičku lupu savremenog konteksta.


“Ljubavna veštica” je u najpotpunijem smislu autorsko delo, jer je zbog budžetskih ograničenja sav tehnički posao spao na autorku, tako da su setovi i kostimi u potpunosti njeno delo – zbog čega je pretprodukcija trajala 7 godina. Mislim da se trud isplatio. Jer film vizualno zaista izgleda impresivno: dizajn i raskoš boja kostima i setova je bez greške. Ali i u kinematografskom smislu Bilerova (sa svojim kinematografom M.Dejvid Malenom) uspešno koristi tehnike korišćene 60. i 70. godina kao što su kaleidoskopski efekti i krupni kadrovi za emotivne reakcije do te mere, da kada ne bi povremeno videli neki mobilni telefon ili suvremeni automobil, ne biste mogli da ga razlučite od filmova tog perioda. Baš ovi momenti koji spajaju ova dva perioda su ono što vas protrese. Dok gledate likove filma koji razmenjuju seksističke replike koje u kontekstu sveta političke korektnosti u kome živimo i razmišljate o tome kako je to bilo nekada, shvatate da je film smešten u savremeno doba i da su ti problemi i dalje aktuelni. Karikaturom Bilerova daje snažan politički komentar.


Radnja filma prati Ilejn (Samanta Robinson) koja nakon smrti svog muža napušta grad i seli se u mnogo manju varošicu. Kroz njen monolog otkrivamo da se njen muž predozirao narkoticima, ali da policija nije mogla da je poveže sa ubistvom. Uskoro otkrivamo da je Ilejn veštica i da u varošicu dolazi na poziv svojih prijatelja veštaca. Ali takođe otkrivamo i da oni nemaju zle namere, da su oni obožavaoci prirode, naslednici drevnih druida i vikana, a sama Ilejn se naziva ljubavnom vešticom, koja je u potrazi za svojim princom iz bajke. Kako bi olakšala svoju potragu, ona primenjuje magiju da bi zavela muškarce koji joj se čine kao njen idealan tip, međutim svaki se završi kao patetično razočaranje. Nakon što jedan od njih igrom slučaja izgubi život, policija ulazi u igru i tu zaplet počinje.


Mozda nije sjajan žanrovski horor ili sjajna žanrovska komedija, ali jeste film sa interesantnom idejom koji pogadja moje dve slabe tačke: vizuelnu stilizaciju i društvenu angažovanost. Ako cenite inteligentan autorski film, ili jednostavno volite filmove srebrnog perioda Holivuda, dajte šansu “Ljubavnoj veštici.”

Aljoša Tomić

No comments:

Post a Comment